Ison & Jocke


Så stod han äntligen på scenen, Ison Glasgow. Förväntningarna var höga och lokalen var fylld till sista plats. Rektor Jocke intog fåtöljen bredvid.

Samtalet rörde sig framförallt runt självbiografin "När jag inte hade nåt". Den tuffa uppväxten, den starka mamman, drivet att aldrig ge upp och att alltid ha sin stolthet i behåll. Han visste att han ville skriva boken så fort livet hade ordnat upp sig och han hade en fast grund att stå på. Ison är en bra förebild, han vet vad som gäller för att lyckas och det är inte att sitta hemma och gnälla på att man har fel mobilmodell. -Man måste skaffa sig ett mål tidigt och jobba mot det. Tänk på att mamma och pappa inte alltid kommer att finnas där, uppmanar Ison.

Språket har varit en viktig del av hans resa till framgång och jobbet på radio var ett språkmässigt uppvaknade. -Där förstod jag att folk skrattade åt mig och inte med mig på grund av språket, berättar han. Men som den krigare han är satsade han på att utveckla sitt språk och innehåll och märkte att attityden förändrades. Plötsligt fick kollegor och lyssnare respekt för jobbet han gjorde. -Numera kan jag anpassa språket så att jag kan röra mig i många olika rum, men det finns fortfarande rum jag vill in i, säger Ison.

Ison var generös med selfies och samtal efteråt, och en viss Ison-frossa uppstod innan hans taxi seglade iväg mot tågstationen. Vi passade på att få boken signerad såklart.

Idag skapades magi på scenen i Innova och vi tyckte att namnet "Ison & Jocke" var passande...
Stort tack till Ison och till rektor Jocke som var ett proffs, värsta Babelklass! Och stort tack till Örebro bibliotek som Tullängsgymnasiet samarbetar med i läsprojektet "16-årsboken".