Läs Håkan Nesser och bli en ninja på språk

Osten af rappar kl 8.30
Rapparen Fredrik "Osten af" Engström inledde sin föreläsningsturné här på Tullängsgymnasiet tillsammans med TEIW15. Han startade starkt och modigt med en rap om uppväxten. Jag undrar om detta någonsin gjorts förr. En rap i klassrumsmiljö, kl 8.30 på morgonen, under lysrörens starka sken. Musiken strömmar försiktigt ut från de små vägghögtalarna. Fredrik berättar öppenhjärtigt om sitt liv som började ganska trassligt. Han beskriver sig som en Emil i Lönneberga där alla förväntade sig att han skulle ställa till med hyss och självförtroendet rasade. Idag är han ett levande bevis på att morötter fungerar bättre än bestraffning. För senare i livet när han fick positiv uppmärksamhet för sina texter kom vändningen.

Böcker och läsning ledde till vassare låttexter och han utvecklades till en "ninja i språk" och fick bättre betyg. Särskilt Håkan Nessers böcker inspirerade till ett rikt språk. – Hans böcker kryllar av synonymer och för mig öppnades en ny värld. I böckernas värld hittade jag hem. Jag fick bättre koncentration, nya ord och mycket annat på köpet, berättar Fredrik.

Att vara sig själv är ett av Osten af:s ledord. När man har kossor och traktorer utanför fönstret så kändes det inte naturligt att rappa om gangstas och bära tunga guldkedjor. Istället skapade han rap på svenska om livet på landet. 




När föreläsningen är över sitter jag och tänker på Cajsa Warg och Burkina Faso. Vi som var där vet varför... Tack Osten af för en intressant föreläsning!