Musse föreläste om läsning

Flera elever passade på att prata med Musse :)

Den 17 mars gästades Tullängsgymnasiet av Musse Hasselvall,
 MMA-profilen och mångsysslaren som precis sprungit Sahara Marathon – Spring för frihet – i Västsahara för att ta politisk ställning. Musse har fem SM-guld och flertalet internationella medaljer inom kampsport och dessutom är han regissör, programledare och föreläsare. Listan kan göras lång. Just nu är han aktuell som programledare för PK-mannen i UR.

Musse inledde föreläsningen i den fullsatta aulan med att berätta om hur han är som person, han tycker att det är en viktig del i att beskriva en människa. Det handlar inte bara om bedrifter. Musse ser sig själv som mindre begåvad när det gäller att lära sig framför allt teoretiska saker, men han ser sig själv som socialt begåvad. Han berättar även att han är bra på att vara både glad och arg. Och att han är väldigt bra på att vara sig själv.
– Jag har alltid haft svårt att lära mig saker och jag har alltid haft svårt att läsa. När jag gick i skolan fanns ju inte Google, men jag hittade mina egna knep. Jag läste textsnuttar och baksidan av böckerna, berättar Musse.
När Musse frågar vilka som läser regelbundet är det få som räcker upp handen. Samma personer räcker upp handen när han frågar om någon lyssnar på ljudböcker. Däremot är det desto fler elever som räcker upp handen när han frågar om föräldrarna har läst för dem som små.
 ­– I tonåren började jag ägna mycket tid till att läsa. Jag läste ju inte så fort, men mycket. Jag plöjde klassiker så som Räddaren i nöden, Jack, Röde orm och På drift, säger Musse.
Musse säger att man får prova sig fram för att hitta sin lässtil och vad man tycker om. Han har insett att han föredrar prosa, texter som är rakt på sak utan onödiga miljöbeskrivningar. Han tycker att det blir svårare att hänga med i texter som är mer målande och beskrivande.
– Faktabaserad littertur är lättare att komma tillbaka till om jag lägger ifrån mig den en stund. En roman är mycket svårare att plocka upp igen, säger Musse.
Under föreläsningens gång skriver Musse upp titlar på böcker som har spelat speciellt stor roll i hans liv. Böcker som på ett eller annat sett har kopplingar till hans liv. När han flyttade ihop med en tjej för första gången blev han till exempel medveten om sin egen "mansgrishet". Detta ledde till att han läste två böcker om manlighet, Med en uppenbar känsla för stil och Ställd: Förräderiet Mot Mannen. Båda böckerna behandlar det manliga idealet och hur män "är" eller förväntas vara.
Musse berättar att det har varit en lång resa för honom när det gäller läsning. Och ibland har det varit svårt att hinna läsa så mycket som han skulle önskat, något som påverkar många delar i livet. Till exempel upplever han att det är svårt att ta till sig webbsidor med mycket information, exempelvis på skatteverket.se, när han inte har läst på länge.

– Det är viktigt att läsa och man måste underhålla sin läsning, avslutar Musse.
Musses boktips
  • Med en uppenbar känsla för stil: Ett reportage om manlighet, Stephan Mendel-Enk
  • Mina mörka vrår, James Ellroy
  • Mästaren och Margarita, Michail Afanasevic Bulgakov
  • Röde orm, Frans G. Bengtsson
  • Ställd: Förräderiet Mot Mannen, Susan Faludi 
Text: Emma Grahn Wallin, Studieförbundet Vuxenskolan

Stort tack till SV Örebro län för bra samarbete med läsprojektet.